Koumendakis, Giorgos (1959-)

Γεννήθηκε: 29 Νοεμβρίου, Ρέθυμνο (Ελλάδα)
Συνθέτης.
Από τους πιο αναγνωρισμένους Έλληνες συνθέτες της νέας γενιάς. Η μουσική του γραφή χαρακτηρίζεται από ποικιλία μουσικών ιδιωμάτων και διαρκή αναζήτηση νέων κατευθύνσεων. Το 1985 ο György Ligeti τον επιλέγει μεταξύ άλλων Ευρωπαίων συνθετών και του αναθέτει τη σύνθεση του Σύμμολπα 5 όπου παρουσιάζεται από την European Community Youth Orchestra υπό τη διεύθυνση του James Judd στο Άζολο, στο Μπολτσάνο και στο Λουξεμβούργο. Την ίδια χρονιά (1985 European Year of Music – Έτος Μπαχ) συμμετέχει με το έργο Σύμμολπα 4 στην Biennale di Venezia μεταξύ των πιο αντιπροσωπευτικών συνθετών του 20ού αιώνα, με το Divertimento Ensemble και τον Sandro Gorli. Το 1987 συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Ensemble InterContemporain και τον Arturo Tamayo στη Φραγκφούρτη με το έργο του Σύμμολπα 3. Την ίδια χρονιά ο Mathias Bamert και η ECYO παρουσιάζουν τα Σύμμολπα 3 στην Frankfurt Feste. Το 1988 στο Hong Kong στο πλαίσιο του World Music Days Festival παρουσιάζεται το έργο του Σύμμολπα 4 με τον Ingo Metzmacher και το Hong Kong Ensemble. Το 1990 παρουσιάζεται στο Όσλο η όπερά του Έσσεται Ήμαρ από την Oslo Sinfonietta και τον Christian Eggen και την ίδια χρονιά το Xenakis Ensemble με τον Diego Masson παρουσιάζουν το Μικρό κοντσέρτο για πιάνο στην Ολλανδία στο Nieuwe Muziek Middelburg Festival.Tο 1992 κέρδισε την υποτροφία Prix de Rome και την επόμενη χρονιά έμεινε ως resident composer στη Γαλλική Ακαδημία της Ρώμης (Villa Medici) όπου και παρουσιάστηκε το έργο του Έρως-Δαίμων με σολίστα τον κόντρα-τενόρο Άρη Χριστοφέλλη. Την ίδια χρονιά ο πιανίστας Jay Gottlieb ερμήνευσε τα Σύμμολπα 1 στο φεστιβάλ Présences ΄92 στο Παρίσι, στο Tage für Neue Musik Zürich και στο Lecce Festival. Το 1992 συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Δ. Παπαϊωάννου και την Ομάδα Εδάφους (Φεγγάρια-Σαπφώ). To 1994 τιμήθηκε με το βραβείο «Νίκος Καζαντζάκης». Το 1995 στο Φεστιβάλ Άργους παρουσιάζεται η όπερα του Έσσεται Ήμαρ σε σκηνοθεσία Βίκτωρα Αρδίτη με την Oslo Sinfonietta και τον Stefan SköldΤο 1998 παρουσιάζεται το έργο του Ταξίδι στη Νύχτα από την Orchestre des Jeunes de la Mediterranée και τον Henri Gallois στο Aix en Provence Festival.
Την περίοδο 1998-2000 εργάστηκε ως composer in residence για την Clio Gould και το σύνολο BT Scottish Ensemble στο Λονδίνο, με την υποστήριξη του Michael Marks Charitable Trust. Το 2000 η πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου παρουσιάζει στο Λονδίνο (Hellenic Center) το έργο του Μεσόγειος έρημος. Το 2002 η Έλενα Παπανδρέου παρουσιάζει την Μελωδία για κιθάρα στα φεστιβάλ: Ypres Guitar Festival (Βέλγιο), Luigi Legnani Festival, Dundee Guitar Festival και 11o Festival Internazionale della Chitara città di Mottola 2002. Την ίδια χρονιά το Nash Ensemble παρουσιάζει το Μικρό κοντσέρτο για πιάνο. Το 2004 διετέλεσε μουσικός διευθυντής, συνθέτης και δημιουργός μουσικού σεναρίου των τελετών έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνα 2004. Την ίδια χρονιά στο Φεστιβάλ Présences στο Παρίσι η Hae-Sun Kang παρουσίασε τη Μελωδία γραφομηχανής για βιολί. Το 2005 το Φεστιβάλ Αθηνών του αφιερώνει δύο συναυλίες στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου με την Καμεράτα, την χορωδία Accentus/Axe 21 chamber choir και την σοπράνο Έλενα Κελεσίδη, σε σκηνοθεσία Δ. Παπαιωάννου. Το 2007 το έργο του Amor Fati παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης από τον Μύρωνα Μιχαηλίδη και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης για τα 50 χρόνια από το θάνατο του Ν. Καζαντζάκη. Το 2007-2008 συμμετέχει στο Πολιτιστικό Έτος της Ελλάδας στην Κίνα με την Beijing Symphony Orchestra και τον Tan LihuaΤο 2008 συνθέτει το έργο Point of No Return μετά από ανάθεση του Kronos Quartet. Το 2008 η Ορχήστρα των Χρωμάτων με τον Μίλτο Λογιάδη παρουσιάζει το Amor Fati στη Μαδρίτη και το 2009 στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Την ίδια χρονιά στο φεστιβάλ Milano Incontra La Grecia παρουσιάζεται το έργο του Πέντε ακόμα βήματα μέχρι να κοιμηθείς από το Dissonart Ensemble και το Sentieri Selvaggi Ensemble.Το 2010 το έργο του Το ισοκράτημα ενός παιδιού παρουσιάστηκε από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και τον Μύρωνα Μιχαηλίδη (ανάθεση ΜΜΘ, για τον εορτασμό των 10 χρόνων λειτουργίας του) και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει στο ΜΜΑ το Amor Fati σε διεύθυνση Άλκη Μπαλτά. Την ίδια χρονιά στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζεται το Unknown Dialects με το Dissonart Ensemble σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και σκηνικά-κοστούμια Πέτρου Τουλούδη, ενώ το Nederlands Blazers Ensemble παρουσιάζει στο Άμστερνταμ το έργο του Μελωδία γραφομηχανής για σύνολο δωματίου. Υπήρξε ο πρώτος καλεσμένος της σειράς «εν λευκώ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2011, στο πλαίσιο της οποίας παρουσιάστηκε το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 4 – Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα, με σολίστ τον Γιώργο Λαζαρίδη και την Καμεράτα υπό την διεύθυνση του Γιώργου Κουντούρη. Την ίδια χρονιά το Prism Quartet παρουσιάζει στην Νέα Υόρκη τη Μελωδία γραφομηχανής για κουαρτέτο σαξοφώνων. Το 2012 η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του αφιερώνει τον κύκλο συναυλιών «Πορτρέτο συνθέτη» με σειρά παραστάσεων και συναυλιών. Έχει επίσης γράψει μουσική για 4 Τραγωδίες στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου (1981, 1984, 1989, 1996) με το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης και το Θέατρο του Νότου. Tον Οκτώβριο του 2013  παρουσιάστηκε η όπερά του "Omiros-Orimos" στο Munich Gastein, παραγωγή του opus21musikplus με την Children's Choir of the Bavarian State Opera. Στις 15 Οκτωβρίου 2013 το Onassis Cultural Center NY παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στη μουσική του Κουμεντάκη στο Carnegie Hall με τον πιανίστα Γιώργο Λαζαρίδη και το Prism Saxophone QuartetΗ Εθνική Λυρική Σκηνή του ανέθεσε να συνθέσει την όπερα "Φόνισσα" βασισμένη στο ομώνυμο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, στα πλαίσια του φιλοξενούμενου συνθέτη για το 2012-14, η οποία παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 19 Νοεμβρίου 2014. Στις 10 Απριλίου 2014 το Ensemble Recherche παρουσιάζει στο Konzerthaus Freiburg το Concertino για πιάνο και 7 όργανα. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε σημαντικά μουσικά θέατρα, μεταξύ άλλων: Salle Olivier Messiaen, Théâtre de lArchevêché, Teatro La Fenice, Alte Oper, Benesse Museum στη Ναόσιμα, Concertgebouw (Άμστερνταμ), Purcell Room, Wigmore Hall, Carnegie Hall, Αίθουσα Συναυλιών της Απαγορευμένης Πόλης (Πεκίνο), Muziekgebouw aan't IJ (Άμστερνταμ), Auditorio Nacional de Música (Μαδρίτη), Clarice Smith Performing Arts Center (Μέριλαντ), Piccolo Teatro (Μιλάνο), Guarnerius Art Center (Βελιγράδι), Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου Την μουσική του έχουν επίσης διευθύνει οι: Martin Brabbins, Gaetano Colajanni, Olivier Cuendet, Christopher Warren-Green, Paul Chiang, Henry Kucharzyk, Peter Wiegold, Igor Savrouk, Gunther Schuller, Νίκος Τσούχλος, Αλέξανδρος Μυράτ και Θόδωρος Αντωνίου. Η συνεργασία του με την Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζεται από τη θέση του Υπεύθυνου Καλλιτεχνικού Προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.  Τα έργα του εκδίδονται από τον Εκδοτικό Οίκο: Hellenic Music Centre
(Συνεντεύξεις Νο1 - Νο2) 
Έργα:  για 6 Πιάνα με 12 Πιανίστες (Piandaemonium), Όπερες (Η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη), Κουαρτέτα Εγχόρδων (Point of no return), 2 Κομμάτια για Φλάουτο & Πιάνο, Ορχηστρικά (Amor Fati). για Cympaly (Typewrite tune), για 5 Κρουστά (Socrates in Athens,), για Φωνή - Πιάνο & Έγχορδα (4 Works for Aris Cristofellis), για Σοπράνο & Βαρύτονο Σαξόφωνο (Hovering in Between), κομμάτια για Πιάνο (Approche), Μελωδίες για Μαντολίνο, για Κουαρτέτο Σαξοφώνου (Typewriter Tune), κομμάτια για Φλάουτο (Forget me), Χορωδιακά (In Dolore), Ορατόριο (Elpomai), Φωνή & Πιάνο (A King that Hears), Φωνή & Ορχήστρα (Requiem), Κονσέρτα για Πιάνο, Μουσική για Αρχαίο Δράμα (Iphigenia in Tauris), 24 Κομμάτια για Πιάνο (Η Προνύμφη και η Νυχτοπεταλούδα του L. van B.),  Μουσικό Θέατρο (Unknown Dialects), Μουσική για τον Κινηματογράφο (Special day), για τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2014 (Olympia-Dialogue) και Μουσική για Βίντεο (Mediterranean Desert (1998-2000).                                         (προσωπική μαρτυρία)