Kydoniatis, Constantinos (1908-1996)


Γεννήθηκε: 19 Ιανουαρίου, Τρίπολη (Ελλάδα)
Πέθανε: 12 Σεπτεμβρίου, Αθήνα (Ελλάδα)
Συνθέτης - Αρχιμουσικός, - Πιανίστας - Παιδαγωγός.   
Γόνος ιστορικής πελοποννησιακής οικογένειας και αδερφός του αρχιτέκτονα και ακαδημαϊκού Σόλωνος Κυδωνιάτη, από μικρός έδειξε εξαιρετική κλίση προς τη μουσική. Μετά από σύντομη φοίτηση στην “Αθηναϊκή Μανδολινάτα” του Νικολάου Λάβδα (σε ηλικία 8 ετών(!) ως ο νεότερος μαθητής), μελέτησε πιάνο με τη Μαρίκα Λασποπούλου-Βλαστάρη. Γράφτηκε στο Ελληνικό Ωδείο, όπου συνέχισε τις σπουδές του στο πιάνο με τον Αντώνη Σκόκο και θεωρητικά με το Μάριο Βάρβογλη. Κατόπιν, ακολουθώντας το Σκόκο σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών (1928-1933) απ’ όπου πήρε δίπλωμα πιάνου με Α΄ βραβείο. Παράλληλα, έκανε και ανώτερα θεωρητικά με το Φιλοκτήτη Οικονομίδη και μορφολογία με το Δημήτρη Μητρόπουλο. Στα 1926 απεφοίτησε της Εμπορικής Σχολής. Στα 1933-1936 συνέχισε ανώτερες σπουδές στο Ωδείο των Παρισίων, όπου έκανε πιάνο με τη διάσημη Μαργκερίτ Λον(γκ) και αρμονία και αντίστιξη με τους Ραϋμόν(τ)-Ζαν Πες και Ζώρζ Φριμπουλέ. Στη συνέχεια, εγκαταστάθηκε στο Βέλγιο και κατά την 3ετία 1936-1939 σπούδασε στο Βασιλικό Ωδείο των Βρυξελλών (πιάνο με τον Εμίλ Μποσκέ, ενορχήστρωση με τον Ρομπέρ Λεντάν και σύνθεση με τους αδελφούς Λεόν και Ζοζέφ Ζονγκέν). Το 1939 απεφοίτησε κερδίζοντας ταυτοχρόνως το Α΄ βραβείο με διάκριση στη φούγκα. Επίσης, σπούδασε διεύθυνση ορχήστρας με τον περίφημο Ντεζιρέ Ντεφώ. Στο μεταξύ έδωσε πολλές συναυλίες στην Ισπανία και το Βέλγιο (1936) μαζί με τη γνωστή Αυστραλέζα βιολονίστα Amanda Webb (σύζυγο του επίσης μεγάλου βιολονίστα Αrthur Grumiaux) και παράλληλα από το 1938 ήταν σολίστ στο ραδιοφωνικό σταθμό των Βρυξελλών. Το 1939 επέστρεψε στην Ελλάδα. Επί 40ετία διετέλεσε καθηγητής μορφολογίας και ανώτερων θεωρητικών στο Ωδείο Αθηνών (1939-1980) και αρχιμουσικός της Σ.Ο. του Ε.Ι.Ρ. (1941-1962) δίνοντας δύο συναυλίες το μήνα, κάθε 1η και 16η εκάστου μηνός, όπως συνηθιζόταν τότε. Επίσης, διετέλεσε καθηγητής πιάνου, ανώτερων θεωρητικών και σύνθεσης στο Ωδείο Πειραιώς (1962-1975, και από το 1967 διευθυντής του), καθηγητής και διευθυντής του Ωδείου της Φιλαρμονικής Εταιρείας Πατρών (από το 1949) και μόνιμος πιανίστας της Κ.Ο.Α. (1955-1973). Επιπλέον ήταν ιδρυτής και διευθυντής του Παλλαδίου Ωδείου (1976). Ήταν επίσης μέλος της Ε.Ε.Μ. (Ένωση Ελλήνων Μουσουργών), αλλά και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της. Υπήρξε μόνιμος αρχιμουσικός και πιανίστας στα μπαλέτα του Κώστα Νίκολς (με τον οποίο γνωρίστηκε σε πρόβα στη Σκάλα του Μιλάνου) τον οποίον ακολούθησε στις περιοδείες του ανά την Ευρώπη. Επιπλέον, διετέλεσε μόνιμος συνεργάτης (συνθέτης, αρχιμουσικός, συνοδός πιανίστας) του Πειραϊκού Θεάτρου του Δημήτρη Ροντήρη για το οποίο έγραψε (στο διάστημα 1957-1980) μουσική σε 8 αρχαίες τραγωδίες. Συν τοις άλλοις, επί 30ετία υπήρξε ο αποκλειστικός συνοδός πιανίστας του “Καλλιτεχνικού Γραφείου Αθηνών” που διηύθυνε ο Γεώργιος Κουράκος, συνοδεύοντας στο πιάνο τα μεγαλύτερα ονόματα που μετακαλούνταν στην Ελλάδα από το Γραφείο (όπως τους βιολονίστες: Γιεχούντι Μενουχίν, Πιερ Ντουκάν, Ρουτζέρο Ρίτσι, Ντέβι Έρλιχ, Ίβρι Γκίτλις, Τίμπορ Βάργκα, Λωράν Φενίβες κ.ά., τους βιολοντσελλίστες: Γκασπάρ Κασσαντώ, Ενρίκο Μαϊνάρντι, Μάσσιμο Αμφιτεατρώφ, Γκυ Φαλλώ, Ρικκάρντο Μποαντέλια, Μίρκο Ντόρνερ κ.ά., τους λυρικούς καλλιτέχνες: Έλενα Νικολαΐδου, Νίκο Μοσχονά, Μαργαρίτα Πέρρα, Άννα Τασσοπούλου, Θάνο Μπούρλο κ.ά., το διάσημο Γάλλο κορνίστα Ραϋμόν(τ) Ντεσά(ν)). Επίσης, συνόδεψε σε ρεσιτάλς όλους τους μεγάλους Έλληνες καλλιτέχνες, όπως τους βιολονίστες: Βύρωνα Κολάση, Δημήτρη Χωραφά, Ειρήνη Μπίστη-Δρακοπούλου, Ηλέκτρα Αργυροπούλου, Δημήτρη Μαγειρόπουλο, Βασίλη Σταυριανό, Νίκο Δικαίο, Σοφοκλή Πολίτη, Αντώνη Ζαχόπουλο, Σπύρο Τόμπρα, Νέλλη Ευελπίδη, Φρειδερίκο Βολωνίνη κ.ά., τους βιολοντσελλίστες: Γιάννη Χρονόπουλο, Κώστα Βλαχόπουλο, Σωτήρη Ταχιάτη, Βύρωνα Φιδετζή, Κώστα Κύρου, Ελευθέριο Παπασταύρου κ.ά., τους καλλιτέχνες της όπερας Ανθή Ζαχαράτου, Φλώρα Καζαντζιάν κ.ά., τους κλαρινεττίστες Χαράλαμπο Φαραντάτο, Ιωάννη Κοντογιώργη, Ηλία Κολοβό κ.ά., το σαξοφωνίστα Γεώργιο Σαχινίδη, τους ομποΐστες Πέτρο Σμυρλή, Χρήστο Αργυρόπουλο κ.ά., τους χορευτές Άγγελο Γριμάνη, Τατιάνα Βαρούτη – Μαμάκη κ.ά. Στη διάρκεια της ζωής του έδωσε εκατοντάδες ρεσιτάλς, έπαιξε μάλιστα και στην περίφημη αίθουσα “Τσαϊκόφσκυ” της Μόσχας. Εμφανίστηκε με την Κ.Ο.Α. ως σολίστ στο 1ο του Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, ΚΚ32 και στο Τριπλό Κοντσέρτο του Μπετόβεν, με τους Σπύρο Τόμπρα (βιολί) και Σωτήρη Ταχιάτη (βιολοντσέλλο). Με τους Σοφοκλή Πολίτη και Σωτήρη Ταχιάτη σχημάτισε περίφημο τρίο και περιόδευσε ανά την Ελλάδα, καθώς και με τους Βύρωνα Κολάση και Ρικκάρντο Μποαντέλια. Συνέγραψε 3 μεγάλα παιδαγωγικά έργα: Μουσική Μορφολογία (1954), 3 Έτη Υποχρεωτικής Αρμονίας (1956),Σολφέζ Ι και ΙΙ (με συνοδεία πιάνου, 1980). Οι μαθητές του στα υποχρεωτικά και ανώτερα θεωρητικά είναι αρκετές δεκάδες. 
Έργα: 4 Συμφωνίες, 9 Κοντσέρτα για διάφορα όργανα, πολλά για Μουσική Δωματίου,  2 Ορατόρια, περισσότερα των 60 τραγουδιών για Φωνή και Πιάνο και για 4φωνη Χορωδία, καθώς και τη μουσική των Ολυμπιακών Αγώνων του Μεξικό (1968), ΚΚ 34.* 
*Κολοβού Κατάλογος
και Σονατίνες – Τοκκάτες – Ελληνικές Σουίτες για Πιάνο, Σουίτες για Όμποε – Κλαρινέτο & Φαγκότο (Μακεδονικός – Νίσυρος - Marche), για Ορχήστρα Εγχόρδων (Triptyque Byzantin). 

Σύνταξη και επιμέλεια βιογραφικού Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη: Δρ Χρήστος Ηλ. Κολοβός, διευθυντής ορχήστρας "Καταλογογράφος του Έργου του Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη".